Köpvillkor
Om Zoom Mobiles
Zoommobiles.se Àr en aktiebolag med namnet Zoom Mobiles AB (org nummer 559015-0859) . Följande allmÀnna avtalsvillkor tillÀmpas endast pÄ handelsförhÄllandet mellan Zoom Mobiles AB och dess kunder.
Zoom Mobiles förbehĂ„ller sig rĂ€tten att Ă€ndra dessa avtalsvillkor genom ett ensidigt beslut utan underrĂ€ttelse, nĂ€r bolagets styrelse vill. PĂ„ bestĂ€llningar tillĂ€mpas vid ordertillfĂ€llet gĂ€llande avtalsvillkor som anges pĂ„ Zoommobiles.se:s bestĂ€llningssidor. Ăndringar i lag trĂ€der i kraft omedelbart som de Ă€r om inte annat föreskrivs i lagen.
Zoom Mobiles ansvarar inte för skada som uppstÄr pÄ grund av oundvikligt tilldragelse. Zoom Mobiles meddelar kunden sÄ fort som möjligt om omstÀndigheter som utgör oundviklig tilldragelse.
Kunden
Zoom Mobiles AB sÀljer tjÀnster och produkter bÄde till konsumenter och företag.
Vid konsumenthandel följs gÀllande konsumentskyddslagstiftning i Sverige och EU. Dessa avtalsvillkor gÀller inte till den del de begrÀnsar konsumentens rÀttigheter som faststÀlls i den tvingande lagstiftningen.
I köpeavtalet mellan företagskunder och Zoom Mobiles tillÀmpas Sveriges köplag om inte annat sÀrskilt föreskrivs i dessa avtalsvillkor eller med kunden. Kunden Àr skyldig att vid bestÀllning uppge sina fullstÀndiga kontaktuppgifter som för konsumentkunder omfattar Ätminstone namnet, adressen, ett fungerande telefonnummer samt e-postadress. Uppgifter som krÀvs av företagskunder Àr kontaktpersonens namn, telefonnummer och e-postadress samt organisationsnummer, postadress, telefonnummer och vid behov faktureringsadress.
Uppgifter om leveranstider har upprÀttats pÄ grundval av den information som försÀljaren angett. Zoom Mobiles eller leverantörer som denne anvÀnder Àr ej ansvariga för förseningar som beror pÄ oförutsÀgbara Àndringar utanför dess kontroll. Ett bindande köpeavtal trÀder i kraft efter att bestÀllningen registrerats i Zoom Mobiles system.
Dataskydd: Kundernas uppgifter har registrerats i Zoom Mobiles kundregister vars uppgifter anvÀnds för uppdatering och hantering av kundrelationen. I enlighet med personuppgiftslagen (1998:204) har Zoom Mobiles dessutom rÀtt att behandla och lÀmna ut uppgifter dÀr en saklig anknytning föreligger (sÄsom direktmarknadsföring). Kunden kan motsÀtta sig anvÀndningen och behandlingen av sina uppgifter för marknadsföringsÀndamÄl och kan kontrollera de uppgifter som berör honom eller henne sjÀlv genom att kontakta Zoom Mobiles kundtjÀnst.
I de fall kunden Àr minderÄrig, (gÀller ej ungdomar som har fyllt 16 och handlar för pengar som de sjÀlva tjÀnat ihop), skall de ha vÄrdnadshavarens godkÀnnande att handla pÄ www.zoommobiles.se. Zoom Mobiles Àr vid behov dÀrför tillÄtna att kontrollera köpet genom att kontakta vÄrdnadshavaren per telefon, e-post eller liknande.
Priser och produkter
De angivna priserna Àr inklusive moms som lagen föreskriver. PÄ handel med begagnad elektronik tillÀmpas mest VMB (vinstmarginalbeskattning). Om priset pÄ produkten stiger innan försÀndelsen behandlas, skickas produkter som bestÀllts pÄ Zoom Mobiles till det ursprungliga priset. Om Àndringar görs i bestÀllningen bestÀms priset enligt priset vid tidpunkten för Àndringen. Konsumenten har ÄngerrÀtt till köpet i enlighet med konsumentskyddslagen. Produkter och tjÀnster sÀljs alltid i befintligt skick.
Betallösning
Som betallösning enligt avtal med Klarna sĂ„ erbjuder vi dig som kund fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lĂ€mna information i kassan godkĂ€nner du Klarnas villkor. Genom att klicka pĂ„ âSlutför köpâ godkĂ€nner du Zoom Mobiles allmĂ€nna villkor.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig sÄ snart du Àr identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnÄ identifiering kan variera mellan olika köptillfÀllen och kunder. NÄgon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende pÄ det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna pÄverkar inte din kreditvÀrdighet och kan inte ses av andra som begÀr kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som Àr tillgÀngliga för just dig. Faktura Àr förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt vÀlja nÄgot av de andra alternativen sÄsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan vÀxla frÄn tid till annan. Du kan sjÀlv vÀlja om du vill skydda din anvÀndning av Klarna Checkout med en PIN-kod.
LeveranssÀkerhet
Hanteringen av en bestĂ€llning tar i genomsnitt 1â2 arbetsdagar efter att en automatisk bestĂ€llningsbekrĂ€ftelse skickats. Frakten tar i regel 3â4 arbetsdagar. Ditt paket hĂ€mtar du ut vid nĂ€rmaste DB Schenker-ombud. Konsumenten har returrĂ€tt till köpet i enlighet med konsumentskyddslagen. Returneringar som gĂ€ller företagskunder avtalas frĂ„n fall till fall.
Garanti och retur
Zoom Mobiles godkĂ€nner endast felfri begagnad smarta enheter till försĂ€ljning. Zoom Mobiles tar inte emot SIM-lĂ„sta (operatörlĂ„sta), stulna eller ICloudlĂ„sta telefoner. Vid köp av telefon var god och meddela oss inom 72 timmar efter att varan tagits emot om du av nĂ„gon anledning inte skulle vara nöjd med produkten. Köparen har ansvar för att bekanta sig med produktens eventuella garantivillkor innan produkten anvĂ€nds. Zoom Mobiles förbehĂ„ller sig rĂ€tten att verifiera de fel som angetts gĂ€llande produkterna. Detta tar alltid 3â 4 arbetsdagar. Alla vĂ„ra produkter har 14 dagars returrĂ€tt frĂ„n dagen du tog emot produkten. Detta förutsĂ€tter att produkten Ă€r i samma skick som nĂ€r den blev mottagen. Du kan skicka tillbaka produkten med DB schenker-fraktsedeln som medföljer i varje paket. Ifall fraktsedeln eller returblanketten fattas frĂ„n paketet, vĂ€nligen kontakta vĂ„r kundtjĂ€nst.
Ă
ngerrÀtt
Kunden har rĂ€tt att Ă„ngra köpavtalet utan att ange nĂ„got skĂ€l inom 14 dagar. Ă
ngerrÀtten löper ut 14 dagar efter att kunden mottagit varan av transportföretaget eller en av deras agenter.
Vill du utöva ÄngerrÀtten ska du kontakta Zoom Mobiles och skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att nyttja din ÄngerrÀtt.
Regler för ÄngerrÀtten
Varan mĂ„ste vara i det skick som dĂ„ den mottogs av kund. Ă
ngerrÀtten gÀller inte om kund genom eget förfarande skadat varan eller reparerat an en tredje part.
Vid anvÀndningen av ÄngerrÀtt
Om du vÀljer att anvÀnda din ÄngerrÀtt kommer Zoom Mobiles att betala tillbaka alla betalningar vi fÄtt frÄn dig. Observsera att kunden stÄr för leveranskostnaden.
Ă
terbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmÄl och i vilket fall som helst senast 14 dagar frÄn och med den dag dÄ vi underrÀttades om ditt beslut att nyttja ÄngerrÀtten, förutsatt att ni returnerat varan till oss i det skick ni mottagit den i. Zoom Mobiles fÄr vÀnta med Äterbetalningen tills vi fÄtt tillbaka varan frÄn dig. Kund ansvarar för att denne fÄr ett kvitto pÄ att varan överlÀmnats till transportföretaget. Kvitto pÄ att varan överlÀmnats till transportföretaget mÄste kunna uppvisas pÄ begÀran av Zoom Mobiles.
Zoom Mobiles kommer att anvÀnda samma betalningsmedel för Äterbetalningen som du sjÀlv har anvÀnt för den inledande affÀren. Ni kan meddela om er önskan om att nyttja er ÄngerrÀtt per telefon 0735011011 och eller e-post info@zoommobiles.se. Om ni istÀllet vill anvÀnda er Konsumentverkets standardformulÀr för utövande av ÄngerrÀtten sÄ kan ni ta del av denna pÄ www.konsumentverket.se.
Zoom Mobiles Garantivillkor
Zoom Mobiles ger alltid upp till 12 mÄnaders garanti som omfattar alla vÄra telefoner, batterier, apparater och andra produkter. Fel som upptÀcks i produkten repareras av Zoom Mobiles. I garantivillkoren anges separat de delar av produkten, apparaten, telefonen eller delar av dem som inte omfattas av Zoom Mobiles Garanti. Villkoren för Zoom Mobiles Garanti Àr faststÀllda av Zoom Mobiles och finns angivna i villkoren nedan. Alla Zoom Mobiles produkter omfattas av bestÀmmelserna om ansvar för fel i konsumentskyddslagen.
Zoom Mobiles Garantis giltighetstid Àr 12 mÄnader, rÀknat frÄn inköpsdagen eller nÀr du tagit emot varan. Garantins giltighetsomrÄde Àr hela Sverige.
VÄr garanti innehÄller följande tjÀnster:
⹠Snabb hantering. Efter att vi tagit emot telefonen/enheten pÄbörjar vi underhÄllsprocessen inom ett dygn.
⹠Undersökning av skador. Alla vÄra kunder fÄr en kostnadsfri undersökning av skador oberoende om apparaten ifrÄga omfattas av Zoom Mobiles ansvar för fel.
âą Vi erbjuder gratis lĂ„netelefon under reparationstiden. Vi beviljar en lĂ„netelefon under reparationstiden pĂ„ begĂ€ran av kunden (gĂ€ller endast i vĂ„ra butiker, Butik 1. Stuvsta torget 4, 14140, Huddinge. Butik 2. ĂstansgrĂ€nd 9, 13540, Tyresö centerum, Tyresö). Kunden ansvarar för att hĂ„lla lĂ„netelefonen i det skick som den var dĂ„ den mottogs. LĂ„netelefonen ska Ă„terlĂ€mnas dĂ„ kunden fĂ„r tillbaka sin reparerade telefon.
⹠Byte av telefon om det inte gÄr att reparera. Om vi inte kan reparera produkten, ersÀtter vi enheten med en motsvarande enhet.
OvanstÄende garanti gÀller ej, om skadan beror pÄ en olyckshÀndelse eller pÄ vanvÄrd, onormalt brukande eller nÄgot liknande förhÄllande pÄ köparens sida. Se konsumentskyddslag 21 §
Fel undersökningsprocessen
Fel som upptĂ€cks i produkten repareras. Om tillgĂ„ngen pĂ„ reservdelar Ă€r begrĂ€nsad, reservdelarna Ă€r orimligt dyra eller om det pĂ„ annat sĂ€tt visar sig vara olönsamt att reparera produkten, ersĂ€tts den defekta telefonen med en motsvarande produkt. Tack vare vĂ„r duktiga reparationstekniker tar Zoom Mobiles garantireparation i genomsnitt 1â3 arbetsdagar rĂ€knat frĂ„n det att din smarta enhet inkommit för reparation. I vissa fall, till exempel pĂ„ grund av semestrar eller helgdagar kan reparationen ta lĂ€ngre tid. För att produkten ska kunna repareras inom en rimlig tid, bör Ă€ven produktens kvalitet, tillgĂ„ngen pĂ„ reservdelar, felets omfattning och andra tekniska specialfall beaktas. Zoom Mobiles kan ocksĂ„ komma överens om en eventuell prissĂ€nkning eller hĂ€va köpet om det Ă€r olönsamt att reparera felet eller om felet inte Ă€r stort.
Beakta att följande funktioner, delar eller ÄtgÀrder omfattas inte av Zoom Mobiles Garanti:
⹠Batterirelaterade problem som uppstÄr efter 12 mÄnader
⹠SjÀlvorsakade skador, sprickor i glaset, böjd telefon, samt skador pÄ hemknappen/skÀrmen/kameran/övrig funktion till följd av felaktig anvÀndning (till exempel om kunden har tappat telefonen).
- Skador orsakade av vattenskada
- Avsiktlig skada
- Skador orsakade av att produkten tappas eller missbrukat
- Skador orsakade av att du försöker reparera enheten av dig sjÀlv eller en tredje part
- Fysisk skada som sprickor eller repor
- Reparationer utförda av ett tredjepartsföretag
- Felaktig anvÀndning av tillbehör
- Fel eller skador som kan uppstĂ„ pĂ„ grund av normalt slitage â t.ex. repor pĂ„ pekskĂ€rmen
- BatterihÀlsan minskning p g a anvÀndning
- Mobiltelefonen som har Jailbroken eller rotats efter försÀljning
- SkÀrmförbrÀnning som har utvecklats under Àgartiden
- AnvÀndaren har glömt sitt Apple ID eller lösenord, Google konto eller lösenord.
Observera att garantin, i sin helhet, upphör att gÀlla om telefonen har skadats av yttre pÄverkan.
Hantering av fel efter leveransen
Om kunden upptÀcker fel i varan efter leveransen ska kund snarast möjligt, per e-post, meddela om detta till Zoom Mobiles pÄ adress felanmalan@zoommobiles.se.
En produkt som visar sig vara defekt ska omgÄende skickas tillbaka till oss.
Kunden ansvarar för sĂ€kerhetskopieringen av datafiler innan produkten skickas in för underhĂ„ll. Produkten som skickas ska förpackas nogrannt med omsorg. Ifall telefonen levereras och Ă„terlĂ€mnas med mĂ€rkningen âĂmtĂ„ligtâ, dvs produktens hantering krĂ€ver en separat Ă„tgĂ€rd, Ă€r kunden skyldig att betala kostnaderna för leverans.
Följande ska ingÄ i en returnering som omfattas av garantin:
⹠OrderbekrÀftelse skickad per e-post som fungerar som kvitto
âą Kundens kontaktuppgifter
âą Kundens egen beskrivning av felet
⹠All annan kringutrustning som medföljde ursprungsförpackningen.
Fördelning av ansvar vid handel med Zoom Mobiles
Produkter och tjÀnster sÀljs alltid i befintligt skick. Zoom Mobiles ansvarar inte för indirekta eller direkta kostnader orsakade av fel i eller anvÀndning av produkter eller tjÀnster, eller för inkomstförlust.
Zoom Mobiles skadestÄndsansvar begrÀnsar sig alltid till innehÄllet i dessa avtalsvillkor och utstrÀcker sig högst till kostnaden för Äterbetalning av köpepriset. Ansvar för produktfel begrÀnsar sig till en eventuell Äterbetalning av köpepriset efter att nyttan av köpet avdragits.
Vissa funktioner eller tjÀnster som tillhandahÄlls pÄ eller via webbplatsen kan krÀva att ett anvÀndarkonto öppnas (inklusive instÀllning av Apple ID-anvÀndare och lösenord eller Googlekonto och lösenord). Du Àr ansvarig för all aktivitet som uppstÄr pÄ ditt konto och sÀkerstÀller din kontoinformation, inklusive ditt lösenord. Det Àr förbjudet att anvÀnda nÄgon annans Apple-ID, lösenord eller Google konto utan tillstÄnd frÄn kontoinnehavaren. Zoom Mobiles kan inte ta ansvaret för förlust eller skada som orsakas av att inte ta hÀnsyn till dessa ansvarsomrÄden. Zoom Mobiles Àr inte ansvarig nÀr anvÀndaren glömt sitt Apple ID eller lösenord, Google konto eller lösenord. PÄ grund av informations- och personuppgifts sÀkerhet Àr Zoom Mobiles inte heller ansvarig för att tillhandahÄlla det ursprungliga köpkvittot frÄn den ursprungliga Àgaren av telefonen.
Kontakta oss
Om du som köpare har nÄgra funderingar eller frÄgor dÄ kan du kontakta oss hÀr